%A Đurđević, Dragan Ž. %A Stevanović, Miroslav D. %D 2018 %T Postrzeganie rzeczywistości ekonomicznej – krajowe wymogi bezpieczeństwa edukacji w społeczeństwie informacyjnym %K %X W artykule dokonano obserwacji zdolności państwa do ochrony wartości życiowych, zdolności intelektualnej elity do obiektywnego postrzegania aktualnych realiów ekonomicznych i ich potencjalnych konsekwencji. Problem ten jest postrzegany fenomenologicznie z uwagi na wybrane sytuacje charakteryzujące się brakiem podstaw teoretycznych kapitału ludzkiego. Wyniki wskazują na oportunizm wysoko wykształconych specjalistów w zakresie wiedzy teoretycznej, a co za tym idzie, niedoskonałości w obliczu złożonych zmiennych, które stanowią wyzwania dla bezpieczeństwa narodowego. Wnioskujemy, że w erze informacji, która charakteryzuje się złożonością, szybkością i dużą ilością dostępnych informacji, podejmowanie decyzji związanych z bezpieczeństwem narodowym wymaga bardziej kreatywnego myślenia, co nakłada na szkolnictwo wyższe potrzebę skoncentrowania się, oprócz rozwiązywania problemów, na rozwijaniu zdolności poznawczych. i roztropność. %U http://pne.pwsz.pila.pl/index.php/PES/article/view/140 %J Progress in Economic Sciences %0 Journal Article %R 10.14595/PES/05/001 %N 5 %@ 2391-5951 %8 2018-10-09